ПИТАННЯ ДО ОЛІМПІАДИ З СУМ ДЛЯ СТУДЕНТІВ ІV КУРСУ
Варіант І
І. З групи речень випишіть прикметникове словосполучення.
1. Добрий чоловік далеко відомий. Добрий до дітей був Петро Іванович. Вітаю вас з святом весни!
Підкресліть, яке з наведених словосполучень числівникове.
Поборов і третього. Двадцять бійців. Другою ракетою. На семи тракторах.
ІІ. Випишіть з поданих прикладів розповідні, спонукальні, окличні, питальні речення.
Сонце йде і за собою день веде. Нащо мені краса моя, коли нема долі? Все йде, все минає. Бо де нема святої волі, не буде там добра ніколи. Страшно впасти у кайдани, умирать в неволі. Не вмирає душа наша, не вмирає воля. Хто зневажає рідний край, той серцем немощний каліка. Якби ви вчились так, як треба, то й мудрість би була своя (Т.Ш.).
ІІІ. Провідміняйте займенники будь-хто, що-небудь, який-небудь, чийсь, нічий.
ІV. Спишіть текст і підкресліть присудки, визначте спосіб вираження їх.
Довір’я. Мені здається, що це те головне, чого мусить, кожний педагог добиватися у стосунках з учнем, з колективом класу. Коли вчитель не вміє завоювати повного довір’я своїх учнів, він ніколи не буде справжнім учителем. Я пам’ятаю, з яким довір’ям я ставився до свого першого вчителя. Кожне його слово для мене було священним. Бо воно було справедливим, красивим, звучним, воно відкрило мені такі грані життя і світу, про які до того я не міг навіть запідозрювати й здогадуватись (Ю.Збанацький).
V. Проаналізуйте речення за складом граматичної основи, за метою висловлювання та за емоційним забарвленням, за наявністю чи відсутністю другорядних членів, за наявністю необхідних членів речення, за порядком слів у реченні, за нечленованими конструкціями, за будовою.
Любов - Господня благодать. І буде варт на світі жить, як матимеш кого любить. Чи винна голубка, що голуба любить? За милого, як співати, любо й потужити. Нічого кращого немає, як тая мати молодая з своїм дитяточком малим. Бо хто матір забуває, того Бог карає. Тяжко-важко в світі жити сироті без роду. Світ, бачся, широкий, та нема де прихилиться в світі одиноким. (Т.Шевченко)
VІ. У котрих словах на місці трьох крапок треба писати апостроф.
Дзв…якнути, арф…яр, св….ященик, мавп…ячий, кон…юктивіт, ф…юзеляж, транс…європейський, пів…юрти, возз…єднання, посв…ята.
VІІ. Поставити замість крапок м'який знак чи апостроф там, де потрібно:
Рейк...явік, Н..ю-Йорк, двох..ярусний, Снігурон..ці, камін..чик моркв..яний, п..юре, без..язикий, брин..чати, ремін..чик, різ..б..яр, лл..єт..ся, рибал..ці, жін..ці, нян..чин, пан..європейський, міжгір..я, черв..як,т орф..яний, дзв..якнути.
Варіант ІІ
З групи речень випишіть іменникове словосполучення.
1. Повернулися додому п’ять братів-богатирів із боїв. 2. Бистрі танки і гармати по землі гудуть. 3. Над містом сходило облите полум’ям сонце (О.Д.).
Підкресліть, яке з наведених словосполучень займенникове.
Його обличчя. Найсильніший з усіх. Кожний з нас. Не задумуючись над цим.
ІІ. Випишіть з поданих прикладів розповідні, спонукальні, окличні речення.
Нащо нас мати привела? Чи для добра? Чи то для зла? Раз добром нагріте серце вік не прохолоне. А літа стрілою пролітають, забирають все добре з собою. Тяжко в світі жить, як нікого не любить. Борітеся - поборете, вам Бог помагає. Дрібніють люди на землі. Багатий не знає ні приязні, ні любові. Боже милий! Як хочеться жити і любити. Твою правду і весь світ обняти (Т.Ш.).
ІІІ. Провідміняйте числівники 13, 80, 257, 568, мільйон.
ІV. Спишіть текст і підкресліть підмети, визначте спосіб вираження їх.
Довір’я. Мені здається, що це те головне, чого мусить, кожний педагог добиватися у стосунках з учнем, з колективом класу. Коли вчитель не вміє завоювати повного довір’я своїх учнів, він ніколи не буде справжнім учителем. Я пам’ятаю, з яким довір’ям я ставився до свого першого вчителя. Кожне його слово для мене було священним. Бо воно було справедливим, красивим, звучним, воно відкрило мені такі грані життя і світу, про які до того я не міг навіть запідозрювати й здогадуватись (Ю.Збанацький).
V. Проаналізуйте речення за складом граматичної основи, за метою висловлювання та за емоційним забарвленням, за наявністю чи відсутністю другорядних членів, за наявністю необхідних членів речення, за порядком слів у реченні, за нечленованими конструкціями, за будовою.
Світ, бачся, широкий, та нема де прихилиться в світі одиноким. Мов правда безталанна, моє тихе слово. Не так тії вороги, як добрії люде. Поки живе надія в хаті, нехай живе, не виганяй. Вміла мати брови дати, та не вміла на сім світі щастя-долі дати. Чуло серце недоленьку — сказати не вміло. Сльозами моря не долить. Буде каяття на світі — вороття не буде (Т.Ш.).
VІ. Від поданих іменників утворіть чоловічі і жіночі імена по батькові.
Григорій, Ілля, Андрій, Кузьма, Лука, Микола, Хома, Сава, Яків, Сидір
VІІ. Знайдіть і виправте помилки у слововживанні.
Глузлива усмішка, службова переписка, видати довіреність, домашній адрес, міроприємства для молоді, поштовий ящик, стоматолог за професією, відчуття обов’язку.